NASA acordă grant NIAC 2025 pentru proiectul Hydrogen Hybrid Power for Aviation HY2PASS

NASA a selectat recent 15 idei vizionare pentru programul său NIAC (NASA Innovative Advanced Concepts), care dezvoltă concepte pentru a transforma misiunile viitoare. Aleși dintre companii și instituții din Statele Unite ale Americii, premianții Fazei I din 2025 reprezintă o gamă largă de concepte aerospațiale. Premiul combinat pentru conceptele din 2025 este de maximum 2,625 milioane USD în granturi pentru evaluarea tehnologiilor care ar putea permite viitoare misiuni aerospațiale.

Printre proiectele selectate se numără Hy2PASS (Hydrogen Hybrid Power for Aviation Sustainable Systems), condus de Phillip Ansell, Universitatea din Illinois, Urbana. Scopul acestui program este de a demonstra meritele sistemelor de alimentare cu motor hibrid cu pile de combustibil/turbină cu gaz cu hidrogen pentru proiectarea durabilă a aeronavelor de transport comercial și performanța optimizată pentru misiune.

Accentul se pune pe arhitectura specifică a hibridizării, modul în care aceasta modifică elementele fundamentale ale integrării aeronavei și modul în care aceste modificări holistice de proiectare pot fi valorificate pentru a duce simultan la reduceri mari ale energiei misiunii necesare, introducând practic o soluție cu emisii zero.

În loc să combine puterea electrică între o pile de combustie și un turbogenerator cu hidrogen sau să combine puterea mecanică între un motor cu pile de combustibil cuplat la bobina turbinei, această arhitectură va prezenta hibridizare prin tratarea aerului.

Celula de combustie este utilizată pentru a alimenta un compresor acționat electric, care furnizează oxigen la catodul celulei de combustie, precum și arzătorul turbinei cu gaz, eliminând necesitatea unui miez de compresor în motorul termic.

Decuplarea mecanică a compresorului de la turbină permite compresorului să funcționeze complet independent de treptele turbinei, ceea ce la rândul său permite ca compresorul să funcționeze la rapoarte de presiune globale variabile.

Acest sistem Hy2PASS permite noi capabilități de performanță pentru aeronave, care pot fi utilizate pentru noi arhitecturi de aeronave optimizate pentru misiune.

cimaxcim

Share
Published by
cimaxcim

Recent Posts

Xpeng P7 – Xpeng a dezvăluit oficial în Europa noua generație a sedanului sportiv P7

Xpeng a dezvăluit oficial în Europa noua generație a sedanului sportiv P7, în premieră la…

3 zile ago

Grupul Volkswagen și PowerCo prezintă versiunea de serie a noii baterii Unified Cell și Cell-to-Pack

Volkswagen Group și PowerCo au prezentat versiunea de serie a noului Unified Cell. Acesta va debuta în…

3 zile ago

Rabla pentru mașini verzi (ev) din luna septembrie 2025 pentru persoane fizice

Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) anunţă lansarea, în luna septembrie, a sesiunii pentru persoane fizice…

2 săptămâni ago

Legea mirosurilor riscă să devină o aberație birocratică: gospodăriile și fermele mici, principalele victime

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a pus în consultare publică metodologia de aplicare a Legii…

2 săptămâni ago

EIA se așteaptă ca prețul țițeiului să scadă sub 60 de dolari pe baril până la sfârșitul anului și să ajungă în medie la aproximativ 50 de dolari pe baril până în 2026

Administrația pentru Informații Energetice din SUA (EIA) se așteaptă la o scădere semnificativă a prețului petrolului, deoarece…

o lună ago

Cercetătorii ORNL folosesc fibra de carbon pentru a îmbunătăți performanța bateriilor procesate uscat

Cercetătorii de la Laboratorul Național Oak Ridge au depășit un obstacol în calea utilizării unui proces uscat,…

o lună ago