Tehnologia permite transmisii pe distanțe scurte și lungi de până la 40 de metri. Producția de serie este posibilă încă de anul viitor.
Ethernetul optic multi-gigabit oferă avantaje considerabile pentru diferite clase de vehicule. Testele intensive au confirmat adecvarea acestei tehnologii pentru utilizarea în mașini, camioane, autobuze și navete și au dovedit robustețea acesteia în diferite condiții de funcționare. Rezultatele arată că Ethernetul optic multi-gigabit este o soluție versatilă și pregătită pentru viitor pentru comunicarea de date.
Transmisia optică a datelor este o tehnologie cheie folosită în multe sisteme moderne de comunicații, inclusiv în industria auto. Se bazează pe transmiterea semnalelor luminoase prin cabluri din fibră optică de sticlă (GOF) sau fibră optică plastică (POF). Cablurile de fibră optică oferă lățime de bandă mare și pierderi reduse. Propagarea luminii în aceste fibre se bazează pe principiul reflexiei interne totale. Când lumina intră în fibră, este reflectată la interfețele dintre miez și placarea fibrei, determinând-o să rămână prinsă în miez și să se propagă de-a lungul fibrei.
Ratele ridicate de transmisie a datelor și fiabilitatea sunt avantajele sistemelor optice de transmisie a datelor din industria auto. Sistemele optice precum „Media Oriented Systems Transport”, sau pe scurt MOST, au fost introduse în sectorul auto cu aproximativ 20 de ani în urmă. Aceste sisteme mai vechi se bazau pe fibre polimerice ca strat fizic pentru transmiterea datelor. În schimb, noile standarde, precum Ethernetul optic multi-gigabit conform IEEE 802.3cz-2023, se bazează pe fibre de sticlă, care oferă o lățime de bandă mai mare și pierderi mai mici.
ZF vede următoarele avantaje principale în utilizarea Ethernet-ului optic multi-gigabit pentru industria auto:
- Rate mari de transfer de date: standardul acceptă rate de transfer de date de 2,5 Gbit/s, 5 Gbit/s, 10 Gbit/s, 25 Gbit/s și 50 Gbit/s. Aceste viteze mari sunt cruciale pentru a face față volumelor tot mai mari de date generate de aplicațiile moderne, cum ar fi conducerea autonomă (ADAS), infotainment (IVI) și serviciile în rețea.
- Distanță de transmisie crescută: noile standarde permit o distanță de transmisie semnificativ mai mare în comparație cu sistemele optice mai vechi sau cu sistemele de transmisie de date pe bază de cupru utilizate în aplicațiile auto. Ethernet optic multi-gigabit poate transmite date pe distanțe de până la 40 de metri, ceea ce este potrivit atât pentru aplicații pe distanțe scurte, cât și pe distanțe lungi în toate tipurile de vehicule.
- Economie de greutate: În comparație cu cablurile de cupru, utilizarea fibrei optice economisește o cantitate semnificativă de greutate, ceea ce, la rândul său, ajută la reducerea consumului de flote.
- Fiabilitate și longevitate: Utilizarea fibrelor optice (OM3) în conformitate cu standardul IEEE 802.3cz-2023 îmbunătățește fiabilitatea și longevitatea sistemelor de transmisie a datelor. Fibrele optice nu sunt susceptibile la interferențe electromagnetice și oferă o transmisie stabilă a datelor chiar și în condiții de mediu extreme. Comunicarea de date izolate galvanic între diferite niveluri de tensiune poate fi de asemenea realizată. De asemenea, sunt mai rezistente la uzură, ceea ce permite utilizarea pe termen lung.
- Eficiență energetică: sistemele optice de transmisie a datelor bazate pe standardul IEEE 802.3cz-2023 sunt mai eficiente din punct de vedere energetic decât sistemele convenționale pe bază de cupru. Acestea necesită mai puțină energie pentru transmiterea datelor, ceea ce duce la o reducere a consumului total de energie al vehiculului. Acest lucru este deosebit de important pentru automobilele moderne, unde eficiența energetică joacă un rol critic.
- Scalabil și pregătit pentru viitor: Ethernetul optic multi-gigabit este pregătit pentru viitor și scalabil, deoarece este posibil să se actualizeze noi computere de înaltă performanță (HPC), unități de control electronice (ECU) și computere cu mai multe domenii (MDC) la viteze mai mari de transmisie a datelor fără a fi nevoie să schimbați componentele existente ale cablurilor optice. Acest lucru facilitează integrarea noilor tehnologii și funcții în generațiile viitoare de vehicule și asigură că sistemele îndeplinesc cerințele tot mai mari.
- Costuri mai mici datorită volumelor mari de producție: Fibrele optice OM3 specificate în standardul IEEE 802.3cz-2023 sunt utilizate pe scară largă în întreaga lume și sunt deja produse în cantități mari. Volumele actuale de producție mari de VCSEL (diode laser) și fotodiode pentru utilizare la lungimile de undă specificate sunt, de asemenea, foarte mari. Acest lucru duce la economii de costuri în producție și face tehnologia atractivă din punct de vedere economic pentru utilizarea în serie în industria auto.
- Canale de comunicare îmbunătățite: Ethernetul optic multi-gigabit oferă canale de comunicație aproape ideale, cu o complexitate scăzută a stratului fizic. Acest lucru are ca rezultat o complexitate mai scăzută a egalizării, nicio anulare a ecoului și, prin urmare, un consum mai mic de energie, o latență mai mică și, în general, soluții mai rentabile. Un canal special dedicat operațiunilor, administrării și întreținerii (OAM) asigură, de asemenea, fiabilitate ridicată și management eficient al legăturilor.