Istoria mașinilor electrice poate fi împărțită în șase perioade distincte intre anii 1830 – 2022

Mașinile electrice, deși par un fenomen de secol 21, au o istorie care se întinde pe mai bine de un secol. Ele au parcurs un drum lung, trecând de la experimente de laborator la a fi opțiuni viabile pentru deplasările cotidiene. Această evoluție continuă ne dă o privire asupra viitorului transportului.

Primele mașini electrice au fost dezvoltate în prima jumătate a secolului 19, de inventatori precum Thomas Davenport și Thomas Edison. În orașe, unde distanțele erau scurte și poluarea făcută de mașinile pe benzină era o problemă serioasă, mașinile electrice erau o alegere populară. Cu toate acestea, în anii 1920, mai mulți factori au condus la declinul lor, precum dezvoltarea motoarelor cu combustie internă, descoperirea de noi zăcăminte de petrol, îmbunătățirea infrastructurii rutiere și producția în masă a mașinilor pe benzină.

Abia la sfârșitul secolului 20 și începutul secolului 21, mașinile electrice au început să revină. Preocupările legate de schimbările climatice și epuizarea resurselor de petrol au condus la căutarea de alternative la mașinile cu combustie internă. Îmbunătățirile tehnologice, în special în ceea ce privește bateriile, au făcut mașinile electrice mai eficiente, mai rapide și cu o autonomie mai mare.

Companii precum Tesla, Nissan și Chevrolet au jucat un rol important în popularizarea mașinilor electrice în secolul 21. Rapoarte recente arată că vânzările de mașini electrice vor crește anual cu aproape 30% în următorii zece ani, astfel încât, la finalul deceniului, una din trei mașini nou vândute la nivel global va fi electrică. De asemenea, piața de încărcare a vehiculelor electrice va crește la 75,5 miliarde de euro în 2035, de la 4,5 miliarde de euro în 2021.

Mașinile electrice reprezintă o soluție pentru un viitor sustenabil, bazat pe energia regenerabilă, casa verde, protecția mediului și educația ecologică. Ele reduc emisiile de gaze cu efect de seră, poluarea sonoră și dependența de combustibilii fosili. Ele sunt, de asemenea, mai economice și mai sigure decât mașinile tradiționale.

 

Istoria mașinilor electrice poate fi împărțită în șase perioade distincte:

  1. 1830-1880: Pionierii timpurii ai mobilității electrice au experimentat cu prototipuri de vehicule electrice în Ungaria, Olanda și Regatul Unit în anii 1830. Primul vehicul electric practic a fost considerat a fi mașina inventată de americanul William Morrison în jurul anului 1890.
  2. 1880-1914: A fost perioada de tranziție către transportul motorizat, iar mașinile electrice au început să concureze cu cele pe bază de combustibil. Totuși, linia de asamblare mobilă a lui Ford a făcut ca mașinile cu motoare pe benzină să devină mai accesibile, ceea ce a dus la scăderea popularității mașinilor electrice.
  3. 1914-1970: A fost era în care motoarele cu ardere internă au dominat piața, iar mașinile electrice au fost în mare parte în umbra lor.
  4. 1970-2003: În această perioadă, mașinile electrice au revenit, dar într-o formă limitată. Cercetările lui John B. Goodenough în anii ’70 și ’80 au dus la descoperirea unui catod din oxid de cobalt, îmbunătățind stabilitatea și transmisia de tensiune în comparație cu prototipurile anterioare.
  5. 2003-2020: Revoluția electrică a început cu lansarea Toyota Prius în 1997 și a continuat cu dezvoltarea vehiculelor hibride și, în cele din urmă, cu lansarea primului automobil electric de masă, Nissan Leaf, în 2010.
  6. 2021-prezent: Vânzările de mașini electrice au depășit 10 milioane în 2022, iar acum reprezintă una din șapte mașini vândute la nivel global. Guvernele din întreaga lume interzic vânzarea vehiculelor cu motoare pe benzină, iar viitorul mobilității electrice arată promițător .

În concluzie, mașinile electrice au o istorie surprinzător de lungă și interesantă, iar viitorul lor pare strălucitor în contextul tranziției către o lume mai sustenabilă.

cimaxcim

Share
Published by
cimaxcim

Recent Posts

Xpeng P7 – Xpeng a dezvăluit oficial în Europa noua generație a sedanului sportiv P7

Xpeng a dezvăluit oficial în Europa noua generație a sedanului sportiv P7, în premieră la…

3 zile ago

Grupul Volkswagen și PowerCo prezintă versiunea de serie a noii baterii Unified Cell și Cell-to-Pack

Volkswagen Group și PowerCo au prezentat versiunea de serie a noului Unified Cell. Acesta va debuta în…

3 zile ago

Rabla pentru mașini verzi (ev) din luna septembrie 2025 pentru persoane fizice

Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) anunţă lansarea, în luna septembrie, a sesiunii pentru persoane fizice…

2 săptămâni ago

Legea mirosurilor riscă să devină o aberație birocratică: gospodăriile și fermele mici, principalele victime

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a pus în consultare publică metodologia de aplicare a Legii…

2 săptămâni ago

EIA se așteaptă ca prețul țițeiului să scadă sub 60 de dolari pe baril până la sfârșitul anului și să ajungă în medie la aproximativ 50 de dolari pe baril până în 2026

Administrația pentru Informații Energetice din SUA (EIA) se așteaptă la o scădere semnificativă a prețului petrolului, deoarece…

o lună ago

Cercetătorii ORNL folosesc fibra de carbon pentru a îmbunătăți performanța bateriilor procesate uscat

Cercetătorii de la Laboratorul Național Oak Ridge au depășit un obstacol în calea utilizării unui proces uscat,…

o lună ago